نقش ترك ها در دوران ظهور


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
به وبلاگ من خوش آمدید امید وارم از مطالب دینی مذهبی که حقیر مطالعه وجهت مطالعه شما عزیزان در وب سایت قرار داده ام بهره مند باشید از خداوند ارزوی توفیق تمام مسلمین خصوصا شیعیان علی ع را دارم
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود





نقش ترك ها در دوران ظهور
نویسنده : محمدرضا عباسیان 09148023199
تاریخ : پنج شنبه 26 فروردين 1395

نقش ترك ها در دوران ظهور


به نظر مى رسد منظور از ترك ها در رواياتِ جنبش خجسته ظهور حضرت ، روس ها و ملت هاى اروپاى شرقى اطراف آنانند ، آنها گرچه مسيحى و از لحاظ تاريخى از ملتهاى مستعمره امپراطورى روم بشمار مى روند ، بطوريكه مدعى وراثت آنها نيز شده اند ، و شاهان خود را مانند آلمان ها و ديگران ، قيصر ( سزار ) ناميده اند اما اولا : از قبيله هاى مناطق گوناگون شرق و از نژاد آسيا - اروپا هستند كه در روايات و تاريخ " قبيله ها و ملتهاى ترك " ناميده شده اند ، و اين نام علاوه بر تركهاى تركيه و ايران ، شامل قبيله هاى تاتار ، مغول ، بلغارستان ، روسيه و غير آنان نيز مى گردد . ثانياً : مسيحيت ، در بين آنها اصيل نبوده و بعدها به آن مناطق وارد شده و بصورت يك لايه سطحى درآمده و وضعى بدتر از ملت هاى اروپاى غربى مادى گرا و شرك آميز يافته است و شايد به همين دليل بود كه تسليم نظريه الحادى كمونيسم شده و در برابر نفوذ آن ، مقاومت نكردند . ثالثاً : اگر چه برخى رواياتِ مربوط به جنبش تركان عليه مسلمانان ، بر يورش ترك هاى مغول به سرزمين ما در قرن هفتم هجرى منطبق است . اما برخى روايات ، بيانگر جنبش آنان در حوادث ظهور حضرت مهدى ( عليه السلام ) است . و بيانگر همكارى  آنها با روميان عليه ما و اختلافشان با يكديگر است و اين ماجرا جز بر روسها منطبق نيست ، و اگر ماجراى ظهور به درازا كشيده شود ، بر وارثان دولت روس از اقوامىكه ريشه و تبار تركى دارند منطبق است .


اينك به چند نمونه از اين روايات كه نقش آنان را بيان مى كند ، توجه كنيد : الف : روايات مربوط به آخرين فتنه اى كه بدست آنها و روميان عليه مسلمانان بپا مى شود و شرح آن قبلا گذشت و آنرا جز بر هجوم غربى ها و روس ها به سرزمين هاى اسلامى در اوايل اين قرن ، نمى توان تفسير كرد ، فتنه اى كه پيوسته ادامه خواهد داشت تا خداوند آن را با حركت زمينه ساز ظهور حضرت ، و سپس با ظهور مبارك او برطرف مى سازد .
ب : روايات مربوط به جنگ سفيانى با ترك ها نيز از جمله اين روايات است . من ، روايتى كه دلالت بر جنگ سفيانى با ترك ها ، در دمشق يا اطراف آن داشته باشد ، نيافتم ، اما روايات بسيارى به دست ما رسيده كه حاكى از درگيرى بزرگ سفيانى با آنان در قرقيسيا ، واقع در مرز سوريه ، عراق و تركيه است و علت آندرگيرى ، كشمكشى ست كه بر سر گنجى كه در مجراى نهر فرات و يا نزديك آن كشف مى شود .
بعلاوه ، شايد مراد از ترك ها ، در اين نبرد ، ترك هاى تركيه باشند نه روسها ، ممكن است روسيه در جنگ با ترك ها بطور نهانى با سفيانى بوده و از او پشتيبانى كند كه در حوادث مربوط به سرزمين شام وحركت سفيانى به ذكر آن خواهيم پرداخت . انشاء الله

ج : روايات مربوط به انقلاب آذربايجان در روياروئى با ترك ها است . از امام صادق ( عليه السلام ) روايت شده كه فرمود :   " آذربايجان براى ما لازم است ، چيزى در مقابل آن ياراى مقاومت ندارد وچون انقلاب گر ماقيام كند به سوى او بشتابيد ، اگر چه با چهار دست و پا رفتن روى برف باشد " ( غيبت نعمانى ص 170 ) ممكن است از قول امام صادق ( عليه السلام ) كه فرمود " ناگزير از آذربايجان بوده و چيزى در مقابل آن ايستادگى نمى كند " چنين استفاده شود كه منظور جنبشى است هدايت گر كه در آذربايجان و يا توسط اهالى آن بپا خواهد شد كه بايد پس از آن ، منتظر نشانه هاىظهور بود . اما از روايت زير فهميده مى شود كه ممكن است اين ماجرا در روياروئى با روسها باشد : از پيامبر ( صلى الله عليه وآله ) نقل شده كه فرمودند :" دو خروج از طرف ترك ها رخ دهد كه در يكى آذربايجان ويران و در ديگرى كه در جزيره واقع شود .


عروسان حجله نشين ، به وحشت افتند ، در آن هنگام خداوند ، مسلمانان را يارى نمايد . قربانى بزرگ خدادر ميان آنان خواهد بود " ( الملاحم والفتن ص 32 ) اگر اين روايت را به تنهايى مورد بررسى قرار دهيم ، مى توان گفت كه شايد اين روايت مربوط به هجوم تركان مغول به سرزمينهاى اسلامى باشد ، كه در نخستين مرحله آن ، وقتى به آذربايجان رسيدند ، آن را ويران ساختند ، و سپس در فرات مسلمانان بر آنها پيروز گشتند و در چشمه جالوت و ساير اماكن ، قربانى بزرگى در بين آنان بود . اما اگر اين روايت را كنار روايت پيشين قرار دهيم ، احتمال دارد كه منظور از ترك ها ، روس ها باشند و نخستين هجوم آنها اشغال آذربايجان قبل و بعد از جنگ جهانى دوم باشد و هجوم دوم ، هجوم به طرف " جزيره " است كه نام مكانى در حد فاصل بين عراق و سوريه نزديك منطقه قرقيسيا است . هجوم آنان به آن منطقه هنگام خروج سفيانى است و مفهوم پيروز شدن مسلمانان در آن درگيرى پيروزى غير مستقيمى است كه با هلاكت دشمنان اسلام به دست خواهد آمد . در منطقه درگيرى قرقيسيا درفش و پرچم هدايت گرى يا پرچمى كه پيروزى مسلمانان را به همراه داشته باشد وجود ندارد و بشارت پيامبر و امامان ( عليهم السلام ) ، بدين جهت است كه در اين كارزار ، ستمگران با شمشيرهاى يكديگر به هلاكت مى رسند .

 

د : روايات مربوط به فرود ترك ها در منطقه " جزيره " و " فرات " است كه احتمالا مراد از ترك ها ، روس ها هستند ، زيرا فرود آنها همزمان با فرود روميان در منطقه رمله فلسطين و سواحل آن است . قبلا اشاره كرديم كه قرقيسيا منطقه اى در نزديكى " جزيره " است كه به " ديار بكر " و " جزيره ربيعه " معروف است ، و مفهوم كلمه " جزيره " كه در كتاب هاى تاريخى بيان شده ، همين نقطه است ، نه جزيرة العرب يا جزيره اى ديگر .
اين حادثه منافاتى با فرود تركان مغول در جزيره فرات در قرن هفتم هجرى ندارد ، كه برخى آن را از جمله نشانه هاى ظهور حضرت به حساب آورده اند ، زيرا نشانه ظهور ، فرود و سپس نبرد آنان با سفيانى در منطقه قرقيسيا خواهد بود . روايات آشوب گرى تركانِ مغول و هجوم آنان به سرزمين هاى اسلامى در زمره رواياتِ مربوط به حوادث و پيش بينى ها و معجزات نبى اكرم ( صلى الله عليه وآله ) است كه مسلمانان از آن آگاه بوده و در صدر اسلام نقل مى كردند . در زمان حمله مغول ها و پس از آن ، اين روايات بر سر زبانها افتاد ، رواياتى كه فرو نشستن آشوب آنان و پيروزى مسلمانان را نيز نويد مى داد . بدون آنكه اشاره اى به ظهور حضرت مهدى ( عليه السلام ) داشته باشد . اينك به نمونه اى از روايات مربوط به حمله مغول ها توجه كنيد :از حضرت على ( عليه السلام ) نقل شده كه فرمود : " گويا ، قومى را مى بينم كه چهره هايشان همچون سپرهاى چكش خورده است ، لباسهاى حرير و ديبا پوشيده و اسبهاى اصيل را يدك مى كشند ، كشتار آنچنان زياد است كه مجروحان از روى بدن كشتگان عبور كنند ، در آن كارزار تعداد فراريان از اسيرا كمترند .
يكى از ياران عرض كرد : اى امير مؤمنان ! از علم غيب سخن مى گوئى ؟ حضرت خنديد و به آن مرد كه از قبيله بنى كلب بود فرمود : اى برادر كلبى اين علم غيب نيست ، اين دانشى است كه از صاحب دانش( رسول الله ) آموخته ام زيرا علم غيب تنها علم رستاخيز است و آنچه خداوند در اين آيه برشمرده ، آنجا كه مى فرمايد : " اين خداوند است كه به زمان رستاخيز آگاهست و هم اوست كه باران را فرو فرستاده ، و ازآنچه درون رحم هاست خبر دارد و هيچ كس نمى داند كه پيمانه عمرش در كجا لبريز خواهد شد . . " (  سوره لقمان آيه 34 )
خدا از آنچه درون رحم است ، پسر يا دختر ، زشت يا زيبا ، بخشنده يا بخيل ، نيك بخت يا بدبخت باخبر است ، او مى داند چه كسى هيزم آتش دوزخ و چه كسى در بهشت ، همنشين پيامبران است ، بنابراين علم غيبى كه جز خدا كسى از آن آگاه نيست همين است ، و غير از آنچه گفته شد ، علمى است كه خداوند به پيامبرش آموخت و پيامبر مرا بر آن آگاه ساخت و در حق من دعا فرمود ، تا خدا آن را در دل من جايگزين و درونم را از آن سرشار سازد " (  نهج البلاغه خطبه 128 )

ه‍ : دسته ديگر ، روايات مربوط به جنگ حضرت مهدى ( عليه السلام ) با ترك ها است ، از امام صادق ( عليه السلام ) روايت شده كه فرمود : " نخستين سپاهى كه حضرت مهدى تدارك مى بيند به سوى ترك ها گسيل مى دارد و پس از شكست و به اسارت درآوردن آنها و به غنيمت گرفتن اموالشان راهى شام گرديده و آنجا را فتح مى نمايد "  منظور امام صادق ( عليه السلام ) ، اولين لشكرى است كه حضرت آن را مجهّز و اعزام مى كند و خودش در آن شركت ندارد . در برخى روايات آمده كه حضرت پس از ورود به عراق و پس از چند جنگ جهت آزادى عراق و حجاز ، سپاه خود را به طرف تركها اعزام مى كند .


احتمالا مراد از ترك ها در اين روايت ، ترك هاى تركيه باشند اما اين احتمال هم هست كه منظور روس ها باشند كه سفيانى ، در نبرد قرقيسيا با آنان وارد جنگ مى شود و هيچيك بر ديگرى غلبه نمى يابد تا اينكه نابودى آنان توسط حضرت مهدى ( عليه السلام ) صورت پذيرد . و : دسته اى ديگر از اين احاديث ، رواياتى است كه ويرانى سرزمين ترك ها را در اثر صاعقه و زلزله مى داند و شايد منظور ، جنگ افزارهايى مثل موشك باشد كه ويران گرى آن مانند صاعقه و زلزله است . ظاهراً اين حادثه ، در پى نبرد آنان با حضرت مهدى ( عليه السلام ) است كه ويرانى گسترده اى در پى خواهد داشت ، بطورى كه به نابودى و محو قدرت و شوكت آنان مى انجامد ، زيرا در روايات ظهور ، پس از اين حادثه ، ديگر يادى از ترك ها به ميان نمى آيد ، فقط بعد از دومين خروج آنان اين عبارت آمده " فلا ترك بعدها " يعنى ديگر از قدرت ترك ها اثرى بر جاى نخواهد ماند . از اين رو احتمال فراوان دارد كه آنان همان روسها باشند ، زيرا در روايات مربوط به ظهور چنين گفته اى در مورد هيچ ملت مسلمانى نيامده است .

 





|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








تبادل لینک هوشمند

.متشگرم از خداوند ارزوی توفیق برایتان دارم






آمار مطالب

:: کل مطالب : 633
:: کل نظرات : 0

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 1

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 47
:: باردید دیروز : 3
:: بازدید هفته : 238
:: بازدید ماه : 541
:: بازدید سال : 3799
:: بازدید کلی : 92494

RSS

Powered By
loxblog.Com