اوضاع سیاسی و اجتماعی عصر امام هادی(ع) چگونه بود؟


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
به وبلاگ من خوش آمدید امید وارم از مطالب دینی مذهبی که حقیر مطالعه وجهت مطالعه شما عزیزان در وب سایت قرار داده ام بهره مند باشید از خداوند ارزوی توفیق تمام مسلمین خصوصا شیعیان علی ع را دارم
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود





اوضاع سیاسی و اجتماعی عصر امام هادی(ع) چگونه بود؟
نویسنده : محمدرضا عباسیان 09148023199
تاریخ : جمعه 18 ارديبهشت 1394
 
 
 
 
 
 
 

گروه اندیشه:معاون آموزش حوزه علمیه امام صادق (ع) زنجان درباره اوضاع سیاسی و اجتماعی عصر امام هادی(ع)، اظهار کرد: در این دوره، هیبت خلافت و عظمت دچار زوال شده و درباریان مشغول خوشگذرانی و هوسرانی بودند.

حجت‎الاسلام حبیب ولی‎خانی، معاون آموزش حوزه علمیه امام صادق (ع) زنجان در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‎المللی قرآن (ایکنا) از زنجان درخصوص اوضاع سیاسی و اجتماعی عصر امام هادی(ع)، اظهار کرد: در این دوره، به علت تسلت ترکان بر دربار هیبت خلافت و عظمت دچار زوال شده وخلیفه به عنوان یک مجسم بر تخت نشسته بود و درباریان مشغول خوشگذرانی و هوسرانی بودند.
وی با اشاره به این که در عصر امام هادی (ع) ظلم و بیدادگری به ویژه غارت بیت‎المال و صرف آن در خوشگذرانی‎ها توسط درباریان گسترش یافته بود، گفت: در همین عصر نهضت علوی نیز رشد و نمو چشم‎گیری داشت.
معاون آموزش حوزه علمیه امام صادق (ع) زنجان، تصریح کرد: خلفای اموی و عباسی نیز به دلیل ضعف در رهبری، عدم برخورداری از برنامه مدوم و منسجم و بیگانگی با احکام اسلامی متحمل شکست شدند که این باید پیامی برای همه حکومت‎ها باشد؛ حکومت‎ها مادامی که برنامه‎ریزی صحیح نداشته و نهضت‌شان عاری از رنگ و بوی اسلام باشد به هلاکت می‌رسند.
حجت‌الاسلام ولی‎خانی خاطرنشان کرد:در همین زمان سازمان وکالت که از زمان امام صادق(ع) تشکیل شده بود، در این زمان به بلوغ رسیده و امام هادی (ع) از طریق نائبان با مردم ارتباط برقرار می‎کرد؛ وکلا یکی از مهم ترین راه های ارتباطی مردم با امام هادی(ع) بودند. با توجه به این که آن حضرت و فرزند بزرگوارشان امام حسن عسکری(ع) تحت نظارت و حصر دستگاه خلافت عباسی قرار داشتند، ارتباط مستقیم شان با مردم بسیار محدود بود.
وی گفت: به طور کلی هرچه زمان غیبت نزدیک تر می شد، امامان معصوم(ع) می کوشیدند شیعیان را برای این دوران آماده کنند؛ این زمینه سازی ها در عصر امام هادی(ع) به اوج خود رسید و آن حضرت با رفتار و گفتارشان مردم به ویژه شیعیان را برای مواجهه با عصر غیبت امام دوازدهم(عج) آماده می کردند.
در پایان با رد این نظریه که «نمی‌توان به علت قلت احادیث روایات شده توسط امام هادی (ع)، ایشان را شناخت»، عنوان کرد: ائمه معصومین (ع) قبل از امام هادی (ع) به خوبی ایشان را شناسانده و نیازی به بیان احادیث نیست.




|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








تبادل لینک هوشمند

.متشگرم از خداوند ارزوی توفیق برایتان دارم






آمار مطالب

:: کل مطالب : 633
:: کل نظرات : 0

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 1

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 6
:: باردید دیروز : 34
:: بازدید هفته : 194
:: بازدید ماه : 497
:: بازدید سال : 3755
:: بازدید کلی : 92450

RSS

Powered By
loxblog.Com