حفظ اصل دين از اوجب واجبات


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
به وبلاگ من خوش آمدید امید وارم از مطالب دینی مذهبی که حقیر مطالعه وجهت مطالعه شما عزیزان در وب سایت قرار داده ام بهره مند باشید از خداوند ارزوی توفیق تمام مسلمین خصوصا شیعیان علی ع را دارم
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود





حفظ اصل دين از اوجب واجبات
نویسنده : محمدرضا عباسیان 09148023199
تاریخ : چهار شنبه 9 ارديبهشت 1394


حفظ اصل دين از اوجب واجبات
به تعبير ايشان بيت‌الغزل اين عهدنامه اين است که آن حضرت فرمودند: مالک! دين که بود، اسلام و قرآن بود، نماز جماعت و نماز جمعه بود لکن اين دين اسير دست حکومت سقفي‌ها و امثال ذلک بود و غدير را کنار گذاشتند و با سقيفه پيش آمدند.بنابراين قرآنِ اسير و نمازِ اسير کاري از پيش نمي ‌برد چرا که اين قرآن و آن نماز، مطابق ميل هيئت حاکم عمل کرده و هرکس با سليقه و غرض شخصي دين را تفسير مي کرد که نمونه هاي آن در مدتي نه چندان دور به چشم خورد و اسارت دين بدست نا اهلان نموّ خاصي پيداکرد. بعنوان مثال نبيّ مکرم اسلام (ص) که در هنگام فتح مکه ، بت ها را شکستند و بمانند حضرت ابراهيم (ع) بت شکن عصر خود بودند، بعد از مدت کوتاهي از رحلت شهادت گون? ايشان و در زمان معاويه، تفسير از دين به آنجا ختم گرديد که خليف? مسلمين بتها را که نشکست هيچ، بلکه آنها را مرصّع مي نمود و بخاطر جلب سود به کشورهاي همسايه نيز صادر مي کرد.


کسب تقوا مهمترين عامل بازدارند? نفوذ گناه
تقوا که از توصيه هاي دائمي مولاي متقيان (ع) و سپري در برابر هجمه هاي نافرماني خداست از ديگر سفارشات آن حضرت در نام? خويش به مالک اشتر علي(ع) است. ايشان در بخشي ديگر مي فرمايند: اي مالک مهم‌ترين کاري که تو را وادار و هدايت مي‌ کند تقواي خداست. تقوا از وقايه است و وقايه يعني سپر داشتن لذا کسي که سپر در دستش است از اصابت تير مصون است و هر جا تيري بخواهد بيايد فرد سپرش را بالا مي‌ گيرد تا محفوظ ‌شود.

باور به اينکه گناه بمنزله اصابت تير است را انسان بايد جدي بگيرد و طبق بيان استاد اخلاق حوزه، اين اصابت فقط تشبيه نيست بلکه در روايات به آن تصريح شده است که: «النظرة سهمٌ مِن سِهام ابليس»يعني نگاه به نامحرم تير مسموم شيطان است، مال حرام ?أَکَّالُونَ لِلسُّحْتِ? همين سنخ است ،لذا در قرآن کريم نفرمود رشوه نگيريد فرمود چيزي که پوستتان را مي ‌کَند نگيريد. اگر گفته شود که سُحت به چه چيزي مي‌ گويند بايد گفت: نهالي که تازه سبز شده و مي ‌خواهد رشد کند اگر پوستش را بکنيد اين نهال پس فردا مرده است؛ اِسحات يعني پوست کندن. فرمود: اين رشوه، سُحت است و پوست زندگي شما را مي‌کَند، پوست آبروي شما را مي ‌کَند. يک وقت مي ‌بينيد مي‌ گويند فلان کس مبتلا شده به اعدام يا به بيست سال زندان که اين همان پوست کندن است. اگر کسي روميزي يا زيرميزي بگيرد بالأخره پوستش کنده مي ‌شود بنابراين حضرت فرمودند: اين کار را نکنيد ?أَکَّالُونَ لِلسُّحْتِ? يعني همين؛چرا که اين نظام، نظام حق است.

معظم له زوال انساني را بواسط? دست آلودگي به گناه حتمي مي داند چنانکه آن حضرت به مالک فرمودند:«وَ ايثارَ طاعَتِهِ وَ وَاتِّبَاعِ مَا أَمَرَ بهِ فِي کِتَابِهِ مِنْ فَرَائِضِهِ وَ سُنَنِهِ الَّتِي لاَ يَسْعَدُ أَحَدٌ إِلاَّ بِاتِّبَاعِهَا»مالک! مبادا دستت آلوده بشود مبادا خودت را با تير مسموم در معرض زوال قرار بدهي؛ تو را به تقواي خدا امر مي‌ کنم . هيچ کس سعادتمند نمي ‌شود مگر طبق رهنمود خداي سبحان. خدا فريضه‌اي و سنّتي دارد که اگر کسي بخواهد از خطر نجات پيدا کند بايد به آن فريضه عمل ‌کند و اگر بخواهد به نفع و کمال برتر برسد به سنن او بها مي‌ دهد.


شتر چموش غضب و شهوت را کنترل کنيد
صاحب تفسير تسنيم با استناد به ادام? نام? آن حضرت چنين بيان داشته است: دوري از اميال و هوسهاي باطني و نيز پروراندن آرزوهاي پوچ در خيال، انسان را به حيواني سرکش و افسار گسيخته مبدّل کرده و او را از هدف غايي و رسيدن به تکامل دور مي سازد چنانکه آن حضرت به مالک مرقوم داشتند: «وَ أَمَرَهُ أَنْ يَکْسِرَ نَفْسَهُ مِنَ الشَّهَوَاتِ» با ميل زندگي نکن.

بعضي‌ ها با ميل کار مي‌ کنند و مي‌ گويند من هر چه بخواهم مي‌ گويم، هر جا بخواهم مي‌روم، هر چه بخواهم مي‌ خرم يعني به ميل حرکت مي‌کنم؛ انسان ضابطه‌اي دارد حسابي و کتابي دارد، اين‌طور نيست که جلويش باز باشد چرا که درباره اين گروه خداي سبحان فرمود: ?بَلْ يُرِيدُ الْإِنسَانُ لِيَفْجُرَ أَمَامَهُ? يعني او مي‌ خواهد جلويش باز باشد که هر فجوري ‌بکند و کسي جلويش را نگيرد لذا چنين آدمي متحرّک بالميل است نه به اراده، حيوان هم متحرّک به ميل است نه به اراده. حضرت امير(ع) با اشار? صريح به اين مهم به مالک فرمود: «وَ أَمَرَهُ أَنْ يَکْسِرَ نَفْسَهُ مِنَ الشَّهَوَاتِ وَ يَزَعَهَا عِنْدَ الجَمَحَاتِ» اين شتر جموح و چموش و سرکش را که مي‌ بينيد در درون انسان هم وجود دارد و آن غضب يا شهوت است که جموحي و چموشي دارد لذا حضرت فرمود:«اِعقل و توکّل»،«فَإِنَّ النَّفْسَ أَمَّارَةٌ بالسُّوءِ إِلاَّ مَا رَحِمَ اللَّهُ».

منبع: برگزيد? بيانات حضرت آيت الله جوادي آملي در جلس? درس اخلاق03/12/91




|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








تبادل لینک هوشمند

.متشگرم از خداوند ارزوی توفیق برایتان دارم






آمار مطالب

:: کل مطالب : 633
:: کل نظرات : 0

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 1

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 10
:: باردید دیروز : 66
:: بازدید هفته : 76
:: بازدید ماه : 603
:: بازدید سال : 3861
:: بازدید کلی : 92556

RSS

Powered By
loxblog.Com