احکام دراسلام


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
به وبلاگ من خوش آمدید امید وارم از مطالب دینی مذهبی که حقیر مطالعه وجهت مطالعه شما عزیزان در وب سایت قرار داده ام بهره مند باشید از خداوند ارزوی توفیق تمام مسلمین خصوصا شیعیان علی ع را دارم
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود





احکام دراسلام
نویسنده : محمدرضا عباسیان 09148023199
تاریخ : چهار شنبه 9 ارديبهشت 1394

احكام اسلام 5 قسم است: واجب، حرام، مستحب، مكروه و مباح.

فعل واجب، فعلي است كه انجام دادن آن بر مكلّف لازم و ترك آن موجب عقاب است. و شامل واجب كفايي و واجب عيني مي شود. واجب كفايي: واجبي است كه اگر به حد كافي كساني نسبت به آن اقدام نمايند از ديگران ساقط مي شود و واجب عيني واجبي است كه بر هر فردي با قطع نظر از ديگران واجب است مانند نماز و روزه.(1)
فعل حرام، فعلي است كه انجام دادنش موجب عقاب و ترك آن موجب پاداش است و به طور كلي آنچه از آن تحت عنوان گناه نام مي بريم شامل همين فعل حرام است. فعل حرام (يا گناه) بر دو قسم است: صغيره و كبيره. در مورد تعريف اين دو قسم وجوه بسياري گفته شده است. علامه طباطبائي (ره) مي فرمايند: گناهان يعني خود اعمال و جرم آن ها به حسب مقايسه بين خود آن ها منقسم به دو قسم كبيره و صغيره مي شود و همين اعمال از نظر آثار سوئي كه به دنبال دارد يعني از نظر عذاب و بي اثر كردن اعمال نيك و يا ناقص كردن آن، آثار هر دو قسم نيز منقسم مي شوند.(2) مفسّران تقسيم بندي گناهان را از آيه 31 سوره نساء اخذ كرده اند كه مي فرمايد: إِن تَجْتَنِبُواْ كبَآئِرَ مَا تُنْهَوْنَ عَنْهُ نُكفِّرْ عَنكمْ سَيِّئَاتِكمْ وَنُدْخِلْكم مُّدْخَلاً كرِيمًا. يعني اگر از گناهان كبيره اي كه از آن نهي شده ايد اجتناب كنيد ما از بدي هاي شما صرف نظر مي كنيم و به منزلگاهي گرامي داخلتان مي سازيم».
فعلي كه حرام نباشد يا واجب است يا مستحب و مكروه و يا مباح. عمل مستحب، عملي است كه انجام دادنش بهتر از ترك آن است. قسمي از مستحبات، موكد (يعني مورد تأكيد اسلام) هستند و خداوند براي آن ها ثواب بسياري قرار داده است. عمل مكروه عملي است كه ترك آن از انجام دادنش بهتر است و در عمل مباح فرقي در انجام دادن و ندادن عمل نيست و هيچ يك بر ديگري رجحان ندارد. با اين حساب و بر اساس نمودار زير مي توانيم فهرستي از واجبات و محرمات را تهيه كنيم.
اعمال:1. واجب. الف) كفايي ـ ب) عيني 2. مستحب. 3. حرام. الف) صغيره ـ ب) كبيره.
4. مكروه. 5. مباح.
واجب كفاييتعمير مساجد.(3) امر به معروف و نهي از منكر.(4) جهاد.(5) تحصيل علم و اجتهاد و استنباط احكام.(6) اداء شهادت.(7) آشتي بين طوايف در حال جنگ مسلمين.(8) جواب سلام.(9) غسل و ساير تجهيزات ميّت.(10)
اما واجب عيني يعني اعمالي كه بر هر كس كه مكلف شده واجب است بسيارند و ما به مهم ترين آن ها اشاره مي كنيم. نماز، خمس و زكات (در صورت احراز شرايط) حج، پاي بندي به عهد و پيمان، عمل به نذر، ايمان، تقوا، توبه از گناهان، حفظ نفس محترمه، اداء دين و ديات و كفّارات، اطاعت والدين،
گناهان كبيره بسيارند و ما به نقل از كتاب كافي و روايات معصومين مهم ترين آن ها را نام مي بريم: قتل، عاق والدين شدن، خوردن ربا، خوردن مال يتيم، نااميدي از رحمت خدا، شرك به خدا، زنا، شرب خمر، روزه خواري، سرقت، ترك نماز، سحر، فرار از جنگ، ندادن زكات، شهادت دروغ، كتمان شهادت، بت پرستي (كفر و شرك)، قطع رحم، نقض عهد و پيمان، كوچك شمردن گناهان، اصرار بر گناه، حرص، تكبر، حسد، دروغ، غيبت، سخن چيني،فحش، مسخره كردن ديگران، بخل، ريا، عصبيت، عجب،(11) كج خلقي، نفرين و لعن به مسلمان، حرام خواري، حبّ دنيا، دورويي و دوزباني (نفاق) پيروي از هواي نفس و... .
هم چنين در يك تقسيم بندي ديگر گناهان را مي توان به گناهان، قلبي، بدني و زباني تقسيم كرد. گناهان قلبي مثل حقد و حسد و كينه و بخل و گناهان بدني مثل دزدي و ترك نماز و روزه و حج و زنا، ربا خواري و گناهان زباني مثل دروغ، غيبت و فحش و سخن چيني و... .

پاورقي:

1. توضيح المسائل آيت الله شيخ محمد تقي بهجت(ره)، قم، چاپخانه امير، چاپ شانزدهم، ص496.
2. طباطبايي، سيد محمد حسين، الميزان، سيد محمد باقر موسوي، دفتر انتشارات اسلامي، 1374ش، ج4، ص519.
3. حسيني جرجاني، سيد امير ابوالفتوح، آيات الاحکام، انتشارات نويد، 1404ق، ج1، ص18.
4. همان، ج2، ص104.
5. طيب، سيد عبدالحسين، اطيب البيان، انتشارات اسلام، 1378ش، ج4، ص178.
6. همان، ج4، ص177.
7. مکارم شيرازي، ناصر، الامثل في تفسير کتاب الله المنزل، قم، مدرسه امام علي(ع)، 1421ق، ج2، ص360.
8. همان، ج16، ص539.
9. داور پناه، ابوالفضل، انوار العرفان، انتشارات صدر، 1375ش، ج9، ص55.
10. توضيح المسائل آيت الله بهجت، ص496.
11. ر.ک: کليني، محمد بن يعقوب ، کافي، دارالکتب اسلاميه، 1365ش، ج2، ص270 به بعد.
منبع: نرم افزار پاسخ - مرکز مطالعات و پاسخ گويي به شبهات




|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








تبادل لینک هوشمند

.متشگرم از خداوند ارزوی توفیق برایتان دارم






آمار مطالب

:: کل مطالب : 633
:: کل نظرات : 0

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 1

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 28
:: باردید دیروز : 31
:: بازدید هفته : 100
:: بازدید ماه : 1220
:: بازدید سال : 3295
:: بازدید کلی : 91990

RSS

Powered By
loxblog.Com