شش نکته کلیدی برای تقویت حیا در زندگی اسلامی...


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
به وبلاگ من خوش آمدید امید وارم از مطالب دینی مذهبی که حقیر مطالعه وجهت مطالعه شما عزیزان در وب سایت قرار داده ام بهره مند باشید از خداوند ارزوی توفیق تمام مسلمین خصوصا شیعیان علی ع را دارم
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود





شش نکته کلیدی برای تقویت حیا در زندگی اسلامی...
نویسنده : محمدرضا عباسیان 09148023199
تاریخ : سه شنبه 1 ارديبهشت 1394

همان اندازه که پوشیدگی و حجاب مایه ی آرامش روح و روان فردی است، برهنگی و بی حجابی عامل پریشان حالی و آشفتگی های روحی و روانی است و امنیت فرد را به خطر می اندازد. در زیر شرحی در مورد حجاب که باعث آرامش روانی می شود را بین می کنیم.

 

حجاب و ایجاد امنیت جامعه

 

 

 

شهید مطهری در پاسخ به این سئوال که چرا زن باید خودش را از غیر محارم خود بپوشاند می گوید:

 

اولین خاصیتش خاصیت روانی است یعنی آرامش روانی. لذا از کارکردهای مهم فردی و اجتماعی حجاب پدید آوردن بهداشت روانی است. رعایت حجاب در سلامت و پاکی اجتماع مؤثر است. حفظ پوشش مناسب از جانب زنان از تحریک مردان جلوگیری نموده و همین امر موجب آرامش روانی برای مردان جامعه خواهد بود. با توجه به اینکه سلامت روانی در سلامت جسمی تأثیر مستقیم دارد .

 

دکتر الکسسین کارل و دکتر ویل کارنگی در کتابهای خود می گویند : هیجان و تحریکات روانی، عامل عوارض جسمی همچون بیماری زخم روده می باشد و همچنین توماس اکمبس می گوید : لذت های جسمانی در اول کار بر ما لبخند می زنند ولی عاقبت نیش زهر آلود خود را در روح ما فرو برده و هلاکمان می کنند. پس با ارتباط سلسله واری که حفظ پوشش و سلامت جسمی و روانی فرد با یکدیگر دارد، نقش زنان در حفظ سلامتی و بقای اجتماع با رعایت پوشش مناسب مشخص می شود. به علت تأثیر زیاد آن در استحکام خانواده به عنوان پایه و اساس اجتماع و نیز تأثیر آن در ساخته شدن فرزندان با تربیت صحیح و پاک نگه داشتن محیط اجتماع از عوامل تحریک آمیز حیوانی. از طرفی نیز با رعایت حجاب ریشه بسیاری از تفاخرها، تکاثرها، اسرافها، تحریک های بی موقع در اجتماع کنده خواهد شد و بذر فساد خشکیده خواهد شد.

 

  رنگ پوشش و تأثیر آن بر روان

 

 روانشناسان در خصوص رنگ سفید و مشکی بر این نظرند که وقتی انسان به اجسام سفید رنگ نگاه می کند احساس می کند که آن شیء به وی نزدیکتر از فاصله اصلی می باشد در حالیکه شیء سیاه رنگ را احساس می کند که از او دورتر می شود. پس پوشش مشکی برای زنان موجب می گردد که از دید مردان دورتر جلوه نماید. هدف از پوشش، اجازه فضای آزادی برای دختران و پسران در فعالیت های اجتماعی می باشد و مانعی برای تحریک های غیر اخلاقی مردان. پس این پوشش باید به گونه ای باشد که حیاء و عفت در انسان را متجلی سازد تا زنان بتوانند با بهره گیری از گوهر حیاء در کنار مردان به عالیترین درجه از کمال برسند که مقصد نهایی همان است.

 

  ۶ نکته برای تقویت حیا در زندگی اسلامی

 

 برای اینکه جامعه ای باحجاب اسلامی وبه تبع آن امنیت داشته باید زمینه های فردی، خانوادگی، اجتماعی و حکومتی رادر افراد جامعه تقویت نمود و همچنین الگوهای حجاب و عفاف را هرچه بیشتر در قالب فیلم ها، داستان ها، نمایش ها و برنامه های عملی به مردم شناساند.

 

 ۱- بالابردن درجه ی ایمان در فرد

 

ایمان به خدا و زندگی پس از مرگ از مهمترین و قویترین عوامل پیشگیری ازشهوات و هوس هاست. شخص با ایمان، خداوند متعال را همه جا حاضر می بیند و باور دارد که همه ی کارهای او به وسیله فرشتگان الهی درپرونده ای ثبت می شود و روزی مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت و سرنوشت نیکوکاران، بهشت و کیفر تبهکاران، دوزخ است. این تعبیر از امام خمینی را به خاطر بسپاریم که: «عالم محضر خداست، در محضر خدا معصیت نکنیم.» این اعتقاد، بهترین مانع در برابر فسادهای اخلاقی و اجتماعی است و هرقدر تقویت شود مقاومت انسان دربرابر شهوات بیشتر می شود و ازسوی دیگر با ضعف ایمان،عفت و مقاومت در برابر شهوات کاهش می یابد.

 

 ۲- آگاهی ازفوائد حجاب و مضرّات نبود آن

 

آگاهی از فواید عفاف و حجاب و مضرّات بی حجابی و بی عفتی یکی دیگر از راههای معرفت به حجاب است. این آگاهی را می توان از طریق مختلف به دست آورد. گاهی با مطالعه ی کتاب ها و نشریّاتی که در این زمینه ها نوشته شده و گاهی با عبرت گرفتن از حوادث زمان وتجربیاتی که دیگران داشته اند؛ چون به فرموده ی حضرت علی(ع) عبرت، موجب پاکدامنی می شود. امام صادق (ع) فرمودند: اموال و دامن خود و همسرانتان را با خواندن سوره ی نور حفظ کنید؛ زیرا هر که روزی یک بار این سوره را قرائت کند(و به احکام و جزای بی عفتی آشنا شود) به فحشا کشیده نخواهد شد. جهت آگاهی از مضرّات بی عفتی و بی حجابی به قسمتی از حدیث معراج اشاره می کنیم تا عبرتی باشد برای ما انسانها: علی (ع)فرمود: همراه حضرت زهرا (ع) به حضور پیامبر (ص) رفتیم، دیدیم حضرت گریه می کند، عرض کردم؛ پدر و مادرم به فدایت! چرا گریه می کنی؟ حضرت فرمود: ای علی! درشب معراج زنانی رادر عذابهای گوناگون دیدم. از این رو گریه می کنم. از جمله: زنی رادیدم از مویش آویزان است، ومغز سرش ازشدت گرما می جوشد. علتش را سؤال کردم. حضرت فرمود:به خاطر آن بود که در دنیا موی سرش را از نامحرمان نمی پوشانید.

 

  ۳- تربیت فرزند در دامن پاک مادر و خانواده سالم

 

در خانواده عفت و با حجابی مادر آن قدر اهمیّت دارد که حتی دایه ی فرزند هم که مدت کوتاهی مواظبت از او را به عهده می گیرد و او را شیر می دهد، باید فردی صالح و عفیف باشد. پیامبر اکرم(ص) سفارش فرمود: ازشیر زنان بدکار و دیوانه برای فرزندانتان پرهیز کنید؛ زیرا شیر اثر خود را می گذارد.

 

 

۴- امر به معروف ونهی از منکر

 

یکی ازعوامل اجتماعی مؤثر در امرحجاب، امربه معروف و نهی از منکر است. اگر بپذیریم که افراد جامعه، همانند اعضای یک بدن می باشند هنگامی که فردی دچار بیماری روحی، روانی و اخلاقی شود، بر عموم مردم لازم است که در جهت نجات وی تلاش کنند تا رنج و عذاب این بیماری، گریبان گیر دیگر اعضای جامعه نشود و عامل بیماری به آنها سرایت نکند. پیامبراکرم(ص) فرمود: اگر شخصی در نهان، معصیتی مرتکب شود فقط به شخص او ضرر وارد می شود و اگر در ملأعام گناهی را انجام دهد و دیگران او را نهی از منکر نکنند همه ی مردم زیان می بینند. و باز فرمودند: «چگونه بر شما می گذرد زمانی که زنانتان فاسد و آلوده شوند و جوانتان به طرف فسق و فجور روی آوردند و این هنگامی است که شما امر به معروف و نهی از منکر را ترک کنید. سؤال شد: یا رسول الله! آیا چنین وضعی پیش خواهد آمد؟ حضرت فرمود: بلی؛ بلکه بدتر از آن هم خواهد شد و آن زمانی است که معروف را منکر و منکر را معروف می دانند.» اگر خانواده، این واحدهای کوچک اجتماع، از مفاسد اخلاقی اصلاح گردد، کلّ جامعه اصلاح خواهد شد و به تبع آن جامعه ای آرام و با امنیت خواهیم داشت.(۱)

 

 

 

۵- حجاب حق خداوند است

 

ازآنجا که حکم الهی برای سعادت بشر وضع می شود و خداوند متعال، رحمت را بر خویش واجب می داند و احکام الهی همان رحمت های خداوندی بر بندگان و یا مقدمه ای برای قرار گرفتن در دامن رحمت خدا هستند، پس حجاب حق خدا بر بندگان او می باشد البته نه به این معنا که در کنار حق بندگان، حقّی را هم برای خدا تصور کنیم که او خالق همه چیز است و نقصی ندارد تا با ادای حقّ او، کامل گردد. امّا اینکه آیا می توان حقّ خدا را ادا کرد یا نه. در روایاتی با اشاره به انجام وظایف و اطاعت از امرالهی برای ادا شدن این حق اشاره شده است. آیت الله جوادی آملی معتقد است که: «حجاب زن مربوط به خود او نیست تا گفته شود از حق خود صرف نظر کردم. حجاب زن مربوط به مردنیست تابگوید من راضی به بی حجابی هستم حجاب زن مربوط به خانواده نیست تا اعضای خانواده اعّم از همسر، برادر، فرزند و… راضی به بی حجابی باشند، قرآن مجید راضی نخواهد بود زیرا زن و حیثیّت او حق خدا است و خدا زن را مظهر احساس و عاطفه آفرید نه مظهر بی عفّتی و شهوترانی.»(۲)

 

 ۶- غیرت و حجاب

 

غیرت و تعصّب ناموسی یکی از عوامل اساسی عفت است. کسی که برای ناموس خود حرمت قایل است و نسبت به آن تعصب دارد، به خود اجازه نمی دهد که به ناموس دیگران خیانت کند. او می داند که اگر به ناموس دیگران نظر سوئی داشته باشد مطمئناً ناموس او نیز مورد سوء نظر دیگران  قرار خواهد گرفت؛ بنابراین غیرتش به او اجازه ی بی عفتی نمی دهد. حضرت علی(ع) فرمودند: شخص با غیرت هرگز زنا نمی کند. به فرموده ی پیامبر (ص): «کسی که از زنش غافل باشد و مراقب او نباشد بی غیرت است.» غیرت از جلوه های مردی، مردانگی و حسّ درونی است که خداوند برای محافظت و نگهبانی از حریم خانواده و پاسداری از نسل در وجود مرد به ودیعت نهاده است که اگر رشد کند تمام جامعه را ناموس خود می داند و اجازه ی هتک حرمت به احدی را نمی دهد. خلاصه «غیرت» یک حساسیت انسانی نسبت به پاکی و طهارت خود جامعه است و اگر این قدرت ضعیف شود نه تنها اگر همسرش مورد تجاوز، کام جویی و نگاه دیگران قرارگیرد ناراحت نمی شود بلکه لذت هم می برد.

 

پوشش زن نباید از هجوم تبلیغاتی غرب متأثر باشد. پوشش زن اگر متأثر از هجوم تبلیغاتی غرب شد، خراب خواهد شد. مثلاً بیاییم باخودمان فکر کنیم که حجاب داشته باشیم، اما چادر نباشد. این فکر غلطی است. البته می توان محجبه بود و چادر هم نداشت؛ منتها بایستی آن مرز را پیدا کرد. بعضی ها هم از چادر که فرار می کنند هیچ، به آن حجاب واقعی بدون چادر هم رو نمی آورند، چون آن را هم غرب مورد تهاجم قرار می دهد. بنابراین حجاب یک ارزش است که نباید متأثر از فرهنگ بیگانه باشد.(۳)

 

 

 

 

 

در آخر باید بیان کرد که عقل حکم می کند در تعارض بین حقوق فردی و اجتماعی و آزادی فرد و جامعه، حقوق جامعه مقدم شود. یعنی خواسته های جمع بر فرد مقدم است. از نظر نقل زنان مؤمن باید روسری های خود را به گردن و سینه ی خود اندازند تا از برکات حجاب، خود و جامعه بهره مند شود، از جمله: امنیت روانی خود و جامعه، امنیت اقتصادی سیاسی و اخلاقی و فکری. وقتی افرادجامعه نسبت به مضّرات بد حجابی که چند مورد آن طلاق و از هم گسیختگی جامعه، فساد اجتماعی و سقوط شخصیت زن می باشد آگاه باشد و همین طور با امر به معروف و نهی از منکر و داشتن غیرت مرد و زن نسبت به خانواده ی خود و تربیت فرزند در دامان مادری پاک و خانواده ای سالم می توان حجاب را برای داشتن جامعه آرام و منظم اجرایی کرد.




|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








تبادل لینک هوشمند

.متشگرم از خداوند ارزوی توفیق برایتان دارم






آمار مطالب

:: کل مطالب : 633
:: کل نظرات : 0

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 1

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز :
:: باردید دیروز :
:: بازدید هفته :
:: بازدید ماه :
:: بازدید سال :
:: بازدید کلی :

RSS

Powered By
loxblog.Com